Kiedy będziesz szukał swojego następnego samochodu, możesz zdecydować się na przeczytanie wielu recenzji.

Podsterowność i nadsterowność to dwa takie tajemnicze terminy używane przez recenzentów. Terminy te opisują sposób, w jaki zachowuje się samochód, gdy przekraczasz limit przyczepności opony.

Warto pamiętać, że osoby, które wolniej jeżdżą, nie padną ofiarą nadsterowności ani podsterowności, a w nowoczesnych samochodach znajduje się szereg zabezpieczeń, dzięki którym można mieć absolutną pewność, że poniższe ewentualności nie wystąpią. Nadal jesteś zdezorientowany? Pozwól nam pomóc…

Podsterowność. Co to jest?

To wtedy, gdy przednie koła samochodu tracą przyczepność na zakręcie z powodu nadmiernej prędkości. Powoduje to, że przednie koła pchają się na zewnątrz zakrętu i układ kierowniczy staje się bezużyteczny.

Podsterowność – co ją powoduje?

Podsterowność występuje wtedy, gdy przednie koła zaczynają się ślizgać. Dzieje się tak, gdy przednie opony są zmuszone do skrętu, a jednocześnie muszą dużo hamować lub jechać z dużą prędkością. Jeśli jedziesz dość szybko lub hamujesz bardzo mocno i próbujesz skręcić kołem, dodatkowy pęd może spowodować poślizg przednich opon w kierunku jazdy, więc zamiast skręcić, samochód jedzie prosto.

Podsterowność – jak ją zatrzymać?

Zwolnij! Podsterowność występuje prawie zawsze, gdy kierowca jedzie zbyt szybko jak na warunki drogowe – ale może to być tak samo nieszkodliwe jak jazda z prędkością 15 km/h po wilgotnym rondzie. Jazda trochę wolniejsza pozwoli uniknąć większości przypadków podsterowności.

Jeśli zaczniesz jechać podsterownie, powinieneś zacząć zmniejszać siłę nacisku na pedał gazu lub hamulce – nie wyskakuj z nich całkowicie – i zmniejszać kąt skrętu kół. Oczywiście może Ci się jeszcze zabraknąć drogi, ale to zwiększy Twoje szanse na odzyskanie kontroli nad samochodem zanim to nastąpi.

Nadsterowność – co to jest?

Nadsterowność jest bardzo podobna do podsterowności, ale wpływa na tył samochodu. Jest to tendencja w potężnych samochodach z napędem na tylną oś do chęci wyprzedzania przodu podczas pokonywania zakrętów. Jeśli kiedykolwiek widziałeś odcinek Top Gear, prezenterzy rzadko testują szybki samochód, nie wykonując jakiegoś rodzaju nadsterowności. Profesjonalni kierowcy wyścigowi są szkoleni do utrzymywania samochodu w tym stanie w driftingu.

Nadsterowność – co ją powoduje?

Nadsterowność występuje zwykle w samochodach, które są napędzane tylnymi kołami i zdarza się, gdy samochód skręca i kierowca zużywa więcej mocy niż opony są w stanie wytrzymać. To powoduje, że opony się ślizgają i usiłują wypchnąć się w kierunku przeciwnym do zakrętu, wykopując tylną część samochodu. Ten sam efekt może wystąpić w przypadku zbyt silnego hamowania podczas skręcania lub nagłego zdjęcia nogi z przepustnicy.

Nadsterowność świetnie wygląda na torze wyścigowym lub podczas zawodów w drifcie, ponieważ tył samochodu ścina się i wyrzuca dym z opon na trybuny, ale na drodze publicznej nie jest to taka zabawa, ponieważ zwykle zapowiada bardzo duży wypadek.

Nadsterowność – jak ją zatrzymać?

Tak samo jak w przypadku podsterowności – zwolnij! Nadsterowność jest często spowodowana tym, że kierowca zbyt wcześnie przyspiesza w zakręcie, więc jeśli jesteś na tym etapie, musisz zmniejszyć prędkość. Jeśli masz pecha, że znalazłeś się w sytuacji nadsterowności, spróbuj zapamiętać kilka podstawowych wskazówek – patrz i kieruj się w kierunku, w którym chcesz jechać i nie wyskakuj nagle z gazu i nie uderzaj w hamulce. Jeśli możesz, postaraj się stopniowo regulować przepustnicę, aby zatrzymać się w miejscu.

Podczas gdy na ogół samochody drogowe są podatne na podsterowność, w samochodach z napędem na tylne koła trzeba będzie również uważać na nadsterowność, więc jeśli jesteś niedoświadczonym lub niezbyt pewnym siebie kierowcą, jeśli kupisz samochód napędzający tylne koła, zachowaj szczególną ostrożność. Nie należy oczywiście dezaktywować kontroli trakcji lub stabilności, chyba że jesteś na torze wyścigowym.

Inne rady

W zimną, deszczową pogodę znacznie zwiększa się skłonność samochodu do nadsterowności lub podsterowności, ponieważ występuje mniejsze tarcie między oponą a drogą. Jest ono jeszcze gorsze na śniegu, więc zawsze zwracaj uwagę na warunki pogodowe.

Ponieważ opony są istotnym elementem tego zjawiska, upewnij się, że zawsze masz odpowiednie ciśnienie i wystarczającą głębokość bieżnika, aby poradzić sobie z wodą powierzchniową. Jeśli Twój samochód zacznie wykazywać więcej nadsterowności lub podsterowności niż zwykle, sprawdź opony i rozważ również sprawdzenie geometrii kół.

Artykuł opracowany przy współpracy z: https://moto-blog.pl/nadsterownosc-i-podsterownosc-jak-twoj-samochod-moze-sie-zachowywac